Codzienne rytuały, które uprzyjemnią Ci życie

Spis treści

1. Codzienne rytuały - dlaczego warto?

2. Poranne rytuały - przykłady

3. Wieczorny rytuał? Oczywiście, że tak!

4. Czemu służą wspólne rytuały?

W dzisiejszych czasach żyjemy bardzo szybko. Ciągle do czegoś dążymy i tym samym bardzo często umyka nam to co ważne. Dlatego warto wprowadzić do swojego codziennego życia rytuały, które pomogą nam cieszyć się życiem. Brzmi poważnie i abstrakcyjnie? Niekoniecznie. Sprawdź szczegóły.

Codzienne rytuały stosowane są w wielu krajach. Na pewno słyszałeś o tym, że Japończycy mają swoją ceremonię picia herbaty. Znane jest także duńskie hygge oraz szwedzkie lagum. Na Wyspach Owczych zaś wykorzystuje się tak zwane hugni, które polega na wzajemnym wspieraniu się i dodawanie sobie otuchy. Rytuały na co dzień wzmacniają nasze szczęście. Mogą wydawać się proste i banalne, tymczasem mają ogromną moc. Poznaj kilka z nich i dowiedz się, jak znaleźć inne i przede wszystkim jak wprowadzić je do swojego codziennego życia.

Codzienne rytuały – dlaczego warto?

Po co mamy wprowadzać do swojego życia codziennego rytuały? Człowiek zazwyczaj potrzebuję swego rodzaju stabilizacji. To nadaje mu porządek dnia codziennego i zapewnia mu poczucie bezpieczeństwa. Pomyśl, że miałbyś codziennie układać swój plan dnia na nowo. Mogłoby to być bardzo męczące i niepotrzebnie wprowadzać Cię w stan niepokoju. Zresztą daleko szukać nie trzeba. Życie składa się przecież z codziennych rytuałów. Każdego dnia myjemy zęby, bierzemy prysznic, chodzimy do pracy, wychodzimy z psem, zajmujemy się dziećmi i tak dalej i tak dalej. Z pewnością sam masz mnóstwo codziennych rytuałów, ale pewnie do tej pory nie zdawałeś sobie z tego sprawy.

Zastanów się, co dzieje się, gdy te codzienne rytuały zostają zaburzone. Przykładem takiej sytuacji może być spóźniony pociąg, którym codziennie dojeżdżasz do biura. To sprawia, że czujesz irytację, stres oraz dyskomfort. Paradoksalnie przykładem może być także wyjazd na urlop. Na początku bardzo się nim cieszymy i czerpiemy z niego jak najwięcej, ale po kilku czy kilkunastu dniach często chcemy wrócić do swojej codziennej rutyny.

Rytuały, o których wspomnieliśmy, dotyczą przede wszystkiemu naszych codziennych obowiązków. Dzisiaj jednak skupimy się na rytuałach, które mogą po prostu uprzyjemnić naszą codzienność. Ich siła będzie zawierać się w systematyczności ich wykonywania. Nie chodzi o to, aby te miłe chwile zostawiać sobie tylko na weekendy, czy urlopowe wyjazdy. Chodzi o to, aby żyć z nimi na co dzień. Tym samym czerpać z nich mnóstwo radości i szczęścia. Bo życie to codzienność, Dlaczego nie miałaby być wspaniała?

kobieta_rower_wycieczka

Poranne rytuały – przykłady

Zacznijmy od porannych rytuałów. Początek dnia nastraja nas i ma ogromny wpływ na to, jak będziemy czuć się przez następne kilkanaście godzin. Dlatego warto dobrze zacząć. Oto kilka porannych rytuałów, które dodadzą Ci energii i wywołają uśmiech na twojej twarzy:

dobry napój wypity w ciszy i przeczytanie kilku stron książki– zanim wszyscy wstaną, zrób sobie coś dobrego do picia (niekoniecznie musi to być kawa, chyba że lubisz) i weź do ręki książkę. Przeczytaj choć kilka stron. Wydaje się mało, ale jeżeli będziesz robić to codziennie, to zobaczysz że po kilku tygodniach czy miesiącach przeczytasz w ten sposób nawet grubą książkę. To świetne rozwiązanie dla osób, które chciałyby więcej czytać, ale ciągle powtarzają, że nie mają na to czasu,

ćwiczenia rozciągające – włącz dobrą muzykę i po prostu się porozciągaj. Oczywiście warto by było się do tego przygotować na przykład czerpiąc trochę inspiracji z tutoriali video zawartych w internecie. Jeżeli jednak nie chcesz tego robić, to po prostu porozciągaj się intuicyjnie zwracając uwagę na każdy ruch i skupiając się na swoim ciele i oddechu. Wystarczy kilka minut, by krew zaczęła szybciej krążyć w żyłach i byś po prostu poczuł się lepiej,

skupienie się na oddechu – to jedna ze znanych technik mindfulness, która pomoże ci nie tylko dotlenić organizm, ale także zredukować napięcie i stres. Ma to szczególne znaczenie w przypadku wymagającej pracy. W każdym innym przypadku też warto wprowadzić do życia ten codzienny rytuał. O co w nim chodzi? Po prostu przez minimum jedną minutę skup się na swoim oddechu. Na początku będą rozpraszać Cię różnego rodzaju myśli, które będzie podpowiadał Ci twój umysł. Z czasem jednak dojdziesz do wprawy.

Wieczorny rytuał? Oczywiście, że tak!

Nie bez znaczenia są także wieczorne rytuały. Zazwyczaj mamy na niej więcej czasu, choć w bieganinie codziennego życia może być trudno go wygospodarować. Dlatego zacznij od małych rzeczy, które nie będą wymagały wiele czasu. Niektóre z nich mogą wręcz pomóc Ci go zaoszczędzić. Przykładem może być wieczór offline. Na około godzinę, a najlepiej i więcej, przed snem nie korzystaj z urządzeń elektronicznych, przede wszystkim smartfona i laptopa. Nie śledź mediów społecznościowych, nie czytaj wiadomości, nie oglądaj głośnych filmików i tak dalej. To pomoże ci się wyciszyć i zrelaksować, wpływając pozytywnie na twój sen.

Inne przykłady wieczornych rytuałów:

znowu rytuał książka – wieczorem także warto przeczytać choćby kilka stron książki. Możesz to zrobić w łóżku przed snem. Książka to o wiele lepsze rozwiązanie niż telefon komórkowy. Wycisza, uspokaja, regeneruje. Nawet nie wiesz jak bardzo może to poprawić Twoją jakość snu,

rytuał pielęgnacyjny – rytuały pielęgnacyjne nie mają na celu tylko i wyłącznie poprawić Twoją urodę, ale też wpłynąć pozytywnie na Twoją psychikę. Znajdź swoje ulubione czynności. Może przyda Ci się codzienna relaksująca kąpiel, a może szczotkowanie ciała na sucho, a może masowanie twarzy z zastosowaniem pachnących olejków,

kolacja w skupieniu – zapewne zdajesz sobie sprawę, że w dzisiejszych czasach jemy za szybko i w ogóle się nie skupiamy na tej czynności. To bardzo często wpływa negatywnie na naszą relację z jedzeniem i powoduje nadwagę. Jeżeli bowiem nie zwracamy dużej uwagi na to co jemy i jak jemy, to spożywamy przez to o wiele za dużo. Nie oglądaj telewizji podczas jedzenia kolacji, nie sprawdzaj notyfikacji w telefonie, nie prowadź intensywnych rozmów i nie pracuj. Zwracaj uwagę na to co jesz, jak to smakuje, przeżuwaj dokładnie każdy kęs. Oczywiście warto byłoby wprowadzić ten nawyk wobec wszystkich spożywanych w ciągu dnia posiłków. Zacznij jednak od kolacji. Metoda małych kroków zawsze się sprawdza i dzięki niej łatwiej i szybciej osiągniesz oczekiwany efekty,

dziennik wdzięczności – codziennie poświęć 5 minut na to, aby napisać plusy mijającego dnia. Za co jesteś wdzięczny? Za konstruktywną rozmowę z szefem, może za dobry lunch, a może za to, że leżysz właśnie pod pachnącą pościelą? Takie zapiski mogą wydawać się błahe, ale naprawdę wpłyną na Ciebie bardzo pozytywnie. 

Czemu służą wspólne rytuały?

Niektóre codzienne rytuały warto wykonywać wspólnie. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty. Chodzi bowiem o to, aby wzmacniać relacje i budować bliskość. Co powiesz na codzienną wspólną kolację, albo wspólne wyjście z psem? Nie chodzi o nie wiadomo jak długie i żmudne czynności. Grunt to drobne aktywności, których moc leży w ich systematycznym wykonywaniu.

Pamiętaj, że na codzienne rytuały wcale nie muszą składać się czynności, które opisaliśmy wyżej. To Ty siebie znasz najlepiej i wiesz, co Cię uszczęśliwia i co Ci służy. Poszukaj swoich porannych i wieczornych rytuałów. Wprowadź je do codzienności metodą małych kroków, a zobaczysz bardzo szybko efekty. Jakość Twojego codziennego życia znacznie się poprawi. I tego Ci życzymy.