Ćwiczenia po porodzie – kiedy i jak zacząć ćwiczyć?

Spis treści

1. Kiedy można zacząć ćwiczyć po porodzie?

2. Ćwiczenia po cesarce - kiedy można je wprowadzić?

3. Zestaw ćwiczeń po porodzie - rodzaje

4. Przykładowe ćwiczenia po porodzie

5. Ćwiczenia po porodzie - przeciwwskazania

6. Zalety ćwiczeń po porodzie

7. Ćwiczenia po porodzie - pozostań w formie!

Wiele świeżo upieczonych mam marzy o tym, aby szybko wrócić do figury sprzed ciąży. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość, co nie oznacza, że dość szybko nie można zacząć ćwiczyć. Kiedy jest na to najlepszy moment? Kiedy można zacząć ćwiczyć po cesarce? Sprawdź poniżej.

Pierwsze tygodnie i miesiące życia z niemowlęciem to bardzo angażujący czas dla każdej młodej mamy. Życie zmienia się diametralnie i wszystko kręci się wokół maluszka. Rzadko kiedy mama ma czas i chęci, aby pomyśleć o ćwiczeniach na sali treningowej. Wyjście do klubu fitness jest bardzo angażujące. Świetnym rozwiązaniem wydają się ćwiczenia w domu. Trzeba jednak wybrać na to odpowiedni moment. Nie należy wdrażać treningów zbyt szybko po porodzie, szczególnie po cesarskim cięciu. Kiedy można zacząć?

cwiczenia_po_porodzie_kiedy_zaczac

Kiedy można zacząć ćwiczyć po porodzie?

Kiedy pojawia się odpowiedni moment na trening po porodzie? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Warto pamiętać, że w pierwszym okresie po porodzie organizm kobiety jest wyczerpany. Nie jest to łatwy czas, gdyż codzienność kręci się wokół małego, nowo narodzonego człowieka. Każda świeżo upieczona mama powinna jednak zwracać uwagę nie tylko na niemowlę, ale także na siebie. Konieczne jest zachowanie dużej ostrożności, w przeciwnym razie może dojść do komplikacji po porodzie.

Trzeba pamiętać, że każda ciąża to prawdziwa rewolucja dla organizmu. Zmęczenie po porodzie często odbiera chęci na jakąkolwiek aktywność fizyczną. Nie warto z nikim się ścigać i przede wszystkim należy dać sobie czas. Każde ciało jest inne i każde powraca do formy w swoim tempie. Zatem kiedy po porodzie można zacząć ćwiczyć? Specjaliści twierdzą, że pierwsze treningi, oczywiście te bardzo delikatne, można wprowadzić około 6 tygodni po porodzie. Wcześniej rozpoczęte treningi mogą zaszkodzić organizmowi. U niektórych okres ten może wynosić dłużej. Warto zwracać uwagę m.in.na popołogowe krwawienie. Ćwiczenia fizyczne można rozpocząć dopiero, gdy minie.

Oczywiście kluczowe jest dobranie ćwiczeń fizycznych do rodzaju porodu. Nie wszystkie ćwiczenia mogą być wykonywane od razu po cesarskim cięciu. Jakie ćwiczenia możesz wykonywać po porodzie i czy rzeczywiście mogą być efektywne? Sprawdzamy.

 zalety_cwiczen_po_porodzie_oraz_przeciwwskazania

Ćwiczenia po cesarce – kiedy można je wprowadzić?

Kiedy można zacząć ćwiczenia po cc? Tutaj tym bardziej trudniej odpowiedzieć na pytanie. Treningi po cesarskim cięciu powinny być dobierane indywidualnie. U każdej kobiety bowiem rana goi się w innym tempie. Określa się, że minimalny czas od porodu do rozpoczęcia treningu wynosi około 10 tygodni. Mimo wszystko warto tą kwestie skonsultować z lekarzem.

Zestaw ćwiczeń po porodzie – rodzaje

Zanim przejdziemy do kwestii ćwiczeń, które warto wdrożyć do swojej codzienności po porodzie, omówimy jeszcze kwestie diety. Jeżeli świeżo upieczona mama chce wrócić do smukłej sylwetki sprzed ciąży, musi pamiętać nie tylko o treningach, ale także, albo nawet przede wszystkim, o właściwym odżywianiu. Jakie produkty należy wprowadzić do swojego jadłospisu przy karmieniu dziecka i chęci zredukowania nadprogramowych kilogramów? Trzeba pamiętać o dostarczaniu dużej ilości witamin oraz minerałów. Konieczne będzie spożywanie dużej ilości produktów z żelazem, gdyż u kobiet po porodzie występuje większe ryzyko anemii. Sprawdzi się również witamina C tak naprawdę pod każdą postacią, gdyż zwiększa produkcję kolagenu, który poprawia elastyczność skóry. Nie bez znaczenia będą oczywiście produkty zawierające pełnowartościowe białko.

Jakie ćwiczenia zaleca się kobietom rodzącym naturalnie? Z pewnością sprawdzą się te wzmacniające mięśnie dna miednicy. Warto napinać mięśnie pochwy przy jednoczesnym zaciskaniu mięśni zwieracza odbytu i pochwy. Wystarczy taki stan utrzymać przez kilka sekund, a następnie go powtórzyć. Na początku nawet te proste i delikatne ćwiczenia mogą sprawiać ból oraz dyskomfort. Z czasem jednak taki stan minie i ćwiczenia będą sprawiały coraz więcej przyjemności.

Jakie konkretne zestawy ćwiczeń sprawdzą się po porodzie? Warto wybierać to, co najbardziej nam odpowiada. Aktywność fizyczna powinna sprawiać przyjemność, więc nie warto decydować się na treningi, których nie lubimy. W dzisiejszych czasach dostępnych jest mnóstwo dyscyplin sportowych i rodzajów aktywności, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

Przykładowe ćwiczenia po porodzie

Ćwiczenia na brzuch po porodzie? Można wykonywać klasyczne „brzuszki” oraz nożyce. Sprawdzi się także napinanie oraz rozluźnianie mięśni brzucha naprzemiennie. Zaleca się także unoszenie miednicy leżąc na plecach oraz pochylanie złączonych kolan w lewo i prawo w pozycji na plecach.

Inne rodzaje ćwiczeń po porodzie? Unoszenie wyprostowanych nóg i opuszczanie ich nie dotykając podłogi, podciąganie nóg do klatki piersiowej, świece, huśtawka czy unoszenie nogi do góry.

Warto zadbać także o kręgosłup. Wiele świeżo upieczonych mam narzeka na bóle pleców. Nic dziwnego – chodzi o zmianę środka ciężkości i przeciążenie kręgosłupa w trakcie ciąży. Warto wykonywać ćwiczenia, które łagodzą ból. Sprawdzi się np. wykonywanie powolnych krążeń głową, ułożenie dłoni na biodrach i wykonywanie krążeń miednicą czy unoszenie na zmianę wyprostowanych rąk w górę – niewiele poza linię głowy.

 cwiczenia_po_porodzie_jak_zaczac_zestaw_cwiczen

Ćwiczenia po porodzie – przeciwwskazania

Zastanawiasz się, kiedy można ćwiczyć po porodzie, kiedy nie czujesz się najlepiej? Zdecydowanie odpuść myślenie o tego typu czynnościach. Najpierw musisz doprowadzić swój organizm do lepszego stanu oczywiście pod okiem specjalisty. Główne przeciwwskazania do ćwiczeń to powikłania poporodowe, ból, krwiaki pooperacyjne, znaczna utrata krwi i wysoka temperatura, choroby układu krążenia czy oczywiście wskazania lekarskie.

Zalety ćwiczeń po porodzie

Jeżeli czujesz się dobrze, a okres połogu już minął, to nie wahaj się rozpocząć regularnej aktywności fizycznej. Dlaczego warto trenować, choćby delikatnie po ciąży? Lista zalet jest bardzo długa. Chodzi przede wszystkim o: wspomaganie produkcji nowych tkanek, poprawę nastroju, zapobieganie nietrzymania moczu, powrót do prawidłowej postawy ciała, powrót do formy, zmniejszenie ryzyka zakrzepów, zmniejszenie zastoju chłonki, przyspieszenie gojenia się ran, zmniejszenie ryzyka zrostów, poprawa krążenia w okolicy pooperacyjnej, przyspieszenie inwolucji macicy i wiele, wiele innych.

 rodzaje_cwiczen_po_porodzie

Ćwiczenia po porodzie – pozostań w formie!

Kiedy zacząć ćwiczyć po porodzie? Teoretycznie 6 tygodni po porodzie naturalnym i około 10 tygodni po cesarskim cięciu. Pamiętaj jednak, że każdy organizm kobiety jest wyjątkowy i każdy inaczej przeszedł tak wielką rewolucję jaką jest poród. Dbaj o siebie i jeżeli tylko masz wątpliwości – natychmiast skonsultuj ze specjalistą. Twoje zdrowie i samopoczucie są najważniejsze. Jeżeli jednak wszystko jest w porządku, rozpocznij treningi, które pomogą Ci utrzymać dobry nastrój, a przecież nie od dzisiaj wiadomo, że szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Powodzenia!