Czym jest brzuch stresowy i jak się go pozbyć?

Spis treści

1. Brzuch stresowy - jak wygląda?

2. Stresowy brzuch - przyczyny powstawania

3. Groźny dla zdrowia kortyzol – jak jeszcze może wpływać na nasz organizm?

4. Kortyzolowy brzuch – objawy oraz dolegliwości

5. Jak zapobiegać brzuchowi stresowemu?

6. Brzuch stresowy - jak się go pozbyć i dlaczego warto to zrobić?

7. Brzuch stresowy - ćwiczenia

8. Brzuch stresowy - nie bagatelizuj tego objawu

Czym jest tzw. stresowy brzuch, jak wygląda i przede wszystkim – jak się go pozbyć? Odpowiedzi na te i wiele podobnych pytań z tego zakresu znajdziesz w poniższym artykule.

Brzuch stresowy, znany także pod taką nazwą jak brzuch kortyzolowy, jak sama nazwa wskazuje, wiąże się z niepokojem, zdenerwowaniem i odczuwaniem wysokiego napięcia. Pojawia się nawet u osób nie mających problemów z nadprogramowymi kilogramami. Głównym winowajcą takiego stanu rzeczy jest kortyzol czyli hormon stresu. To właśnie on sprawia, że tłuszcz z łatwością gromadzi się w okolicach brzucha. Z jakiego powodu tak się dzieje i jak można poradzić sobie z tym problemem?

brzuch_stresowy_jak_wyglada

Brzuch stresowy – jak wygląda?

Brzuch stresowy to rodzaj otyłości brzusznej. Występuje pod wpływem silnego stresu i doprowadza do nadmiernego gromadzenia się tkanki tłuszczowej w talii. Hormon stresu, czyli kortyzol, powstaje w nadnerczach. To on odpowiada za naszą koncentrację oraz motywację do działania. Jak to możliwe, że może wpływać na wygląd naszego ciała doprowadzając do charakterystycznego wzdęcia w dolnej oraz górnej części brzucha? Wszystko dlatego, że hormon stresu uwalnia do krwi glukozę. Gdy odczuwamy stres przez długi czas niemal non stop, to w ten sposób podtrzymujemy wysoki poziom cukru we krwi. Przez to doprowadzamy do odkładania się tkanki tłuszczowej właśnie w okolicach brzucha. Dlaczego akurat w tym miejscu? To właśnie tutaj znajduje się najwięcej receptorów wspomnianego już hormonu.

Jak wygląda kortyzolowy brzuch? Zaczyna się właściwie tuż pod klatką piersiową i kończy aż pod pępkiem. Warstwa tłuszczu jest równomierna, ale też dość zwarta i nie zwisająca. Charakterystyczny dla takiego stanu rzeczy jest wzdęty oraz wypukły brzuch oraz cienka i napięta skóra, która pokrywa głębsze powłoki jamy otrzewnej. W brzuchu stresowym pojawia się przede wszystkim tłuszcz trzewny, który może okazać się dla naszego organizmu bardzo groźny. Gdy odkłada się wewnątrz brzucha, to otacza narządy wewnętrzne i negatywnie wpływa na ich pracę. W efekcie jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia.

Stresowy brzuch – przyczyny powstawania

Głównym winowajcą stresowego brzucha jest wspomniany już hormon stresu czyli kortyzol. Bardzo często jego podwyższony poziom wynika z trybu życia, który prowadzimy w dzisiejszych czasach. Mamy na głowie bardzo dużo obowiązków i problemów, które bardzo często nas przytłaczają. Jeżeli tylko czasem mocniej się stresujemy, to najprawdopodobniej nie wpłynie to negatywnie na nasz organizm. Gorzej gdy wysoki poziom kortyzolu utrzymuje się permanentnie. Wówczas niedaleka droga do osiągnięcia brzucha stresowego, który może stać się poważnym problemem i kompleksem.

Odczuwany stres to jednak nie jedyna przyczyna powstawania stresowego brzucha. Podwyższony poziom kortyzolu następuje również w wyniku nadużywania alkoholu, nieprawidłowej diety czy braku higieny snu.

 brzuch_stresowy_jak_sie_go_pozbyc

Groźny dla zdrowia kortyzol – jak jeszcze może wpływać na nasz organizm?

Kortyzol, czyli hormon stresu, nie tylko przyczynia się do powstania brzucha stresowego, ale negatywnie wpływa właściwie na cały organizm. Jeżeli żyjesz w napięciu i dużo się stresujesz, a przy tym nie stosujesz żadnych technik mających na celu zmniejszenie napięcia, możesz spodziewać się wielu dolegliwości, w tym bardzo poważnych. Pokłosiem silnego, permanentnego stresu może być między innymi nadciśnienie tętnicze, które może przerodzić się w poważne choroby serca. Przewlekły stres obniża również nastrój, doprowadza do depresji i problemów ze snem. U kobiet nierzadko zaburza również cykl miesiączkowy i doprowadza do spadku libido. Zwiększony poziom kortyzolu w organizmie może zmniejszać odporność i przez to powodować częste infekcje bakteryjne oraz wirusowe. Może również przyczyniać się do rozwoju zespołu jelita drażliwego, który zdecydowanie zmniejsza komfort dnia codziennego.

Kortyzolowy brzuch – objawy oraz dolegliwości

Jeżeli jesteś na co dzień narażony na silny czy przewlekły stres, to możesz odczuwać tak zwany stresowy ból brzucha. Wówczas charakterystyczne objawy to między innymi nerwobóle brzucha, nudności, wciśnięty żołądek, ssanie w żołądku, pieczenie oraz brzuch w nadbrzuszu, biegunki ze stresu i wiele, wiele innych. Dzieje się tak z racji zwiększenia wrażliwości błony śluzowej żołądka na działanie kwasów trawiennych, które wydzielane są w większej ilości z racji wpływu adrenaliny.

Jak zapobiegać brzuchowi stresowemu?

Nie chcesz nabawić się stresowego brzucha? Zadbaj o zdrowe żywienie na co dzień. Jedz regularnie posiłki w stałych odstępach czasowych, unikaj niskokalorycznych i restrykcyjnych diet, odpuść żywność wysokoprzetworzoną i komponuj dania głównie na bazie produktów charakteryzujących się niskim indeksem glikemicznym. Warto zwracać uwagę, aby nasze posiłki bazowały na owocach oraz warzywach. Nie bez znaczenia jest też właściwe nawodnienie, eliminacja papierosów i alkoholu, odpowiednia ilość snu, codzienny relaks (niekoniecznie przed ekranami telewizora lub smartfona) czy regularna aktywność fizyczna.

rodzaje_cwiczen_po_porodzie

Brzuch stresowy – jak się go pozbyć i dlaczego warto to zrobić?

Dlaczego tak istotne jest pozbycie się brzucha stresowego? W organizmie odkładają się dwa rodzaje tłuszczu. Pierwszy z nich, czyli ten podskórny, najczęściej występuje na biodrach, ramionach, udach czy pod brodą. Drugi rodzaj tłuszczu jest o wiele bardziej niebezpieczny. To ten wspomniany już tłuszcz trzewny, który odkłada się głęboko pod skórą i otacza narządy wewnętrzne. Jeżeli mamy go za dużo, to wówczas może zagrażać naszemu zdrowiu i prowadzić do niebezpiecznych chorób, np. cukrzycy typu drugiego.

Dopadł Cię brzuch stresowy? Jak się go pozbyć? Na początek z pewnością trzeba wyeliminować przyczyny jego powstawania. Chodzi głównie o pracę nad codziennym stresem. Specjaliści radzą wprowadzić regularną aktywność fizyczną oraz czas na odpoczynek. Z pewnością sprawdzą się ćwiczenia rozciągające, przyjmowanie suplementów wspomagających układ nerwowy czy picie ziołowych herbatek. Nie bez znaczenia jest również wspomniana zbilansowana dieta.

stresowy_brzuch_przyczyny_powstawania

Brzuch stresowy – ćwiczenia

Tak naprawdę w przypadku brzucha stresowego, a tak naprawdę podwyższonego poziomu kortyzolu, sprawdzi się każdy rodzaj aktywności fizycznej. Wcale nie chodzi o to, aby wykonywać brzuszki. Wręcz przeciwnie – zaleca się stosowanie ogólnorozwojowych treningów. Nawet jeżeli nie jesteś fanem siłowni czy ćwiczeń aerobowych w domu – po prostu wprowadź do swojej codzienności spacery. Nie muszą być długie i intensywne – ważne by były systematyczne. W ten sposób rozładujesz napięcie i o wiele łatwiej będzie Ci utrzymać prawidłową masę ciała.

Brzuch stresowy – nie bagatelizuj tego objawu

Brzuch stresowy nie jest przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu depilacji laserowej. Musisz jednak pamiętać, że jeśli jesteś zmęczona i bardziej poddenerwowana to w czasie zabiegu dyskomfort który odczuwasz może być mocniejszy. Dzieje się tak dlatego, że zestresowany organizm jest bardziej wyczulony na czynniki zewnętrzne/drażniące. Dodatkowo sam laser jest dla skóry czynnikiem stresogennym. Podczas zabiegu odczuwamy szczypanie, pieczenie lub delikatne uczucie wkłuwania igiełek. Nawet jeśli do tej pory zabieg był dla Ciebie przyjemny lub odczuwałaś delikatny dyskomfort, to w czasie kiedy mamy zwiększoną ilość kortyzolu we krwi, ten sam zabieg może wydawać nam się bolesny. Dlatego tak ważne jest zdrowie psychiczne i komfort jaki dzięki temu uzyskujemy w różnych sferach naszego życia.

Dopadł Cię brzuch stresowy? Objawy rzeczywiście nie są przyjemne. Nie dość, że brzuch jest wzdęty i przez to wygląda nieatrakcyjnie, to jeszcze często towarzyszy mu nerwoból czy na przykład ściśnięty żołądek. Zastosuj się do powyższych porad i zawalcz o swoje zdrowie już dzisiaj. Utrzymywanie kortyzolowego brzucha może bardzo negatywnie wpłynąć na Twoje zdrowie i co za tym idzie – samopoczucie.