Co daje joga? Wspaniałe korzyści, które przekonają Cię do ćwiczeń!

Spis treści

1. Czym jest joga?

2. Joga - jak zacząć?

3. Joga - korzyści, które warto poznać

3.1. Joga w ciąży

3.2. Joga na dobranoc

3.3. Akcesoria do jogi

3.4. Joga - zalety dla oddechu

Joga to coraz popularniejsza dziedzina aktywności fizycznej. Wpływa pozytywnie nie tylko na nasze ciało i kondycję, ale także umysł i emocje. Jak zacząć ćwiczyć jogę i przede wszystkim dlaczego warto zacząć to robić? Sprawdź szczegóły w poniższym artykule.

Joga to w dzisiejszych czasach niewątpliwie bardzo modna praktyka, ale nie zmienia to faktu że jest to rodzaj wysiłku, który jest dość wymagający, ale przy tym niezwykle korzystnie wpływa na nasze samopoczucie i samodyscyplinę. Zresztą informacje te potwierdza bardzo wiele badań naukowych na temat zdrowia organizmu i psychiki człowieka. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę, że tradycja jogi sięga nawet setek lat. Dopiero jednak stosunkowo od niedawna ta forma aktywności cieszy się tak dużym zainteresowaniem. Jogę ćwiczą nie tylko kobiety, ale też mężczyźni. Czym dokładnie jest joga i na co pomaga? Sprawdź w dalszej części artykułu.

Czym jest joga?

Joga to zestaw ćwiczeń fizycznych, umysłowych oraz oddechowych. Praktyka ta pochodzi z Indii i ma bardzo wiele odmian. Nic dziwnego, w końcu rozwija się od setek lat, więc uległa wielu modyfikacjom. Najczęściej praktykowana jest hatha-joga, w której skupiamy się na asanach, pranajamie oraz medytacji.

Joga, choć dzisiaj kojarzy się przede wszystkim z aktywnością fizyczną, należy tak naprawdę do ortodoksyjnych systemów w filozofii indyjskiej. Chodzi w nich o zależności pomiędzy ciałem a umysłem. Joga jednak nie jest rodzajem religii, choć nadal bardzo często tak się przyjmuje. Wcale nie chodzi tu o czczenie Boga, czy jakiekolwiek inne tego typu praktyki, a uzyskanie wewnętrznej równowagi oraz zjednoczenie ciała i duszy. Najważniejsze są tutaj samodoskonalenie się, medytacje i asceza. Niezależnie od tego jaką ścieżkę czy metodę jogi wybierzemy, naszym celem będzie osiągnięcie przede wszystkim wolności absolutnej, czyli kajwalji. To stan bezwarunkowego istnienia i spokoju umysłu oraz ciała.

Przeczytaj także: Mindfulness – co to takiego? Wyjaśniamy!

Joga – jak zacząć?

Joga może wydawać się bardzo trudna w praktyce. Specjaliści radzą, aby nie próbować tego typu ćwiczeń na własną rękę. Dzisiaj zajęcia profesjonalne z tego zakresu są bardzo szeroko dostępne. Właściwie w każdym większym klubie fitness prowadzone są zajęcia z jogi, a w większych miastach dostępne są również studia jogi, w których prowadzona jest bardziej zaawansowana praktyka, podczas której skupia się nie tylko na ciele, ale także na umyśle. Bardzo istotne jest to, aby nie forsować ciała na siłę podczas ćwiczeń. Niektóre pozycje w jodze mogą powodować ból lub okazać się zbyt obciążające. Wówczas warto wprowadzać różne modyfikacje i dostosowywać asany do swoich możliwości. Najlepiej robić to przy wsparciu specjalisty. Podstawą jogi absolutnie nie są rywalizacja czy przesadny wysiłek. Każdy decyduje sam, jaki zakres ruchu będzie dla niego odpowiedni.

W sieci dostępnych jest też sporo instruktaży wideo, które mogą wskazać nam, jak w ogóle rozpocząć praktykę jogi. Trzeba jednak mieć świadomość, że samodzielna joga w domu bez doświadczenia może skończyć się niefortunnie.

Joga – korzyści, które warto poznać

Koniecznie pomyśl o rozpoczęciu praktykowania takiej aktywności jak joga. Dlaczego warto? Aktywność ta zapewnia mnóstwo korzyści dla organizmu, zdrowia i co za tym idzie – codziennego życia. Nieocenione są tutaj aspekty fizyczne, ale nie można zapominać o dobroczynnym wpływie na umysł. Joga doskonale odpręża i relaksuje, pomaga zapomnieć o trudach i zmartwieniach dnia codziennego. Sprawdź, jakie są największe korzyści i efekty praktykowania jogi:

  • zwiększenie poziomu energii, 
  • poprawa nastroju, 
  • ograniczenie stresu, 
  • zmniejszenie uczucia niepokoju, 
  • wspieranie utrzymania prawidłowej postawy ciała, 
  • wsparcie kręgosłupa, 
  • poprawa równowagi, 
  • zwiększenie siły fizycznej, 
  • zwiększenie elastyczności, 
  • dobroczynny wpływ na serce, 
  • zwiększenie przepływu krwi, 
  • wzmocnienie układu odpornościowego, 
  • pozytywny wpływ na układ kostny, 
  • złagodzenie bólu pleców, 
  • utrzymanie prawidłowej masy ciała, 
  • złagodzenie objawów zapalenia stawów, 
  • pozytywny wpływ na jakość snu. 

Osoby regularnie praktykujące jogę są bardziej świadome swojego ciała. Tym samym lepiej się czują w codziennym życiu.

Joga w ciąży

Joga zalecana jest także w ciąży. Jeżeli przebiega prawidłowo, można uprawiać ją od drugiego trymestru aż do rozwiązania. Dlaczego lepiej wstrzymać się z praktyką w pierwszych tygodniach? Chodzi o środki ostrożności. To właśnie na początku ciąży rozwijany jest układ nerwowy dziecka oraz jego najważniejsze narządy. W tym okresie pojawia się także ryzyko poronienia. Dlatego należy zachować wszelkie środki ostrożności i z pewnością zaliczamy do nich unikanie takich aktywności fizycznych jak joga.

Joga na dobranoc

Osoby zaawansowane w praktykowaniu jogi, tj. te które mogą ją ćwiczyć samodzielnie w domu, często praktykują ją przed snem. W końcu jest to aktywność, której zadaniem jest przede wszystkim zrelaksowanie i wyciszenie organizmu. Wieczorne ćwiczenia tego typu wydają się zatem idealne do tego, aby przygotować ciało i umysł do snu i czerpać z niego jak najwięcej. Zdrowy, nieprzerwany sen to przecież podstawa do tego, aby cieszyć się dobrym zdrowiem fizycznym i psychicznym.

Akcesoria do jogi

Czy aby zacząć uprawiać jogę, potrzebne będą jakiekolwiek akcesoria? Z pewnością niezbędna jest mata. Można zaopatrzyć także w paski, klocki, worki, koce i krzesła. Tak naprawdę jednak do domowych ćwiczeń wystarczy Ci tylko mata. Jeżeli chodzi o bardziej zaawansowane akcesoria, to te z pewnością będą dostępne w studiach jogi.

Joga – zalety dla oddechu

By nasz organizm funkcjonował prawidłowo, powinniśmy odpowiednio oddychać Czynność ta wydaje się łatwa i oczywista, ale bardzo często robimy to źle, na przykład oddychając buzią, a nie nosem. Joga uczy kontroli oddechu. To bardzo ważny element praktyki jogowej. Podczas ćwiczeń cały czas skupiamy się na oddechu. Warto słuchać osoby prowadzącej, która będzie udzielała bardzo dokładnych instrukcji z tego zakresu, np. kiedy na wydechu opuścić ręce, a kiedy na wdechu podnieść ramiona. Dlaczego właściwe oddychanie jest tak bardzo istotne? Dostarcza bowiem odpowiednią ilość tlenu do organizmu oraz relaksuje umysł.

Szukasz sposobu na poprawę kondycji fizycznej oraz na wyciszenie się i zrelaksowanie? Idealnym rozwiązaniem dla Ciebie może okazać się joga. Efekty korzystania z jej dobrodziejstw są naprawdę nieocenione. Te najważniejsze znajdziesz na liście powyżej. Musisz jednak pamiętać, że może ich być znacznie więcej. Każdy jest też inny i inaczej reaguje na jogę. Dlatego koniecznie sam spróbuj tej aktywności fizycznej oraz duchowej praktyki i przekonaj się jak wspaniałe rezultaty może zapewnić i Tobie. Kto wie, może odnajdziesz w niej powołanie dla siebie? Serdecznie zachęcamy Cię do spróbowania. Powodzenia!