Jak dbać o siebie w ciąży? 4 sprawdzone sposoby.

Spis treści

1. Pielęgnacja w ciąży – o czym musisz pamiętać?

2. Jak dbać o siebie w ciąży? 4 sprawdzone sposoby

2.1. Odpowiednia dieta i nawadnianie

2.2. Czas dla siebie

2.3. Ruch i gimnastyka

2.4. Odpowiednie kosmetyków

3. Naturalna pielęgnacja w ciąży

Ciąża to stan, w którym w ciele kobiety zachodzi bardzo dużo zmian – także tych, które nie są widoczne gołym okiem. W tym wyjątkowym czasie należy dbać nie tylko o nienarodzone dziecko, ale także o siebie.

W czasie ciąży w ciele kobiety bardzo wiele się zmienia – poczynając od wyglądu, na sferze psychicznej kończąc. Dlatego pielęgnacja w ciąży to tak bardzo ważny aspekt, który pozwala nie tylko zachować ciało i skórę w dobrej kondycji, ale także wpływa korzystnie na samopoczucie.

Pielęgnacja w ciąży – o czym musisz pamiętać?

Kondycja przyszłej mamy ma duży wpływ na prawidłowy rozwój dziecka, dlatego tak ważna jest odpowiednia pielęgnacja i dbanie o siebie. Pielęgnacja nie ogranicza się jednak tylko do doboru odpowiednich kosmetyków, choć oczywiście jest to bardzo istotne. To także właściwa higiena, dieta i aktywność fizyczna.

Jak dbać o siebie w ciąży? 4 sprawdzone sposoby

Gdy zastanawiasz się, jak dbać o siebie w ciąży, najważniejsze jest to, aby być pod stałą kontrolą lekarza i wykonywać wszystkie badania okresowe – dzięki temu zyskasz pewność, że wszystko idzie w dobrym kierunku i płód rozwija się prawidłowo. Poza kontrolą lekarską warto jednak pomyśleć też o tym, jak dbać o siebie na co dzień.

Odpowiednia dieta i nawadnianie

W ciąży bardzo ważne jest to, żeby dieta była właściwie zbilansowana. Oznacza to, że musi zawierać odpowiednie proporcje białka, węglowodanów i tłuszczów. Ciężarne kobiety powinny ograniczyć spożywanie mocno przetworzonej żywności, a postawić na produkty pełnoziarniste, bogate w żelazo, wapń i kwasy omega-3. Ważne jest także odpowiednie nawodnienie organizmu, czyli picie przynajmniej trzech litrów każdego dnia.

Oczywistym jest rezygnacja z takich używek jak alkohol czy tytoń, ale warto też zwrócić uwagę na zażywane leki. Kobieta w ciąży powinna skonsultować z lekarzem, jakie preparaty i w jakich ilościach może stosować, tak aby było to bezpieczne zarówno dla niej, jak i dziecka.

Czas dla siebie

Podczas ciąży powinno unikać się nadmiernego stresu, co oczywiście nie zawsze jest możliwe. Warto jednak zadbać o swój komfort i znaleźć czas na relaks. Dlatego warto od czasu do czasu udać się do kosmetyczki czy SPA, ale należy pamiętać, aby nie wykonywać zabiegów z użyciem prądu, lasera, rozgrzewających czy pobudzających krążenie. W ciąży nie należy też korzystać z sauny i stosować gorących kąpieli powyżej 15 minut.

W czasie ciąży powinno się również zrezygnować z depilacji laserowej. Choć nie ma 100% pewności, że zabieg ten może wywoływać komplikacje, warto powstrzymać się od stosowania laserów, aby mieć pewność, że nie zaszkodzimy dziecku. Zachęcamy jednak do skorzystania z usług depilacji laserowej po okresie połogu – wtedy z pewnością zabieg będzie w pełni bezpieczny!

Dobrym pomysłem na odprężenie będzie też medytacja, która pozwala się rozluźnić i na chwilę zapomnieć o otaczającym świecie. Ćwiczenia oddechowe pozwalają złagodzić stres. Możesz też postawić na masaż relaksacyjny – zarówno twarzy, jak i ciała.

Ruch i gimnastyka

Ruch w ciąży jest bardzo ważny – chyba że są ku temu przeciwwskazania medyczne. Oczywiście forma aktywności fizycznej i jej intensywności powinna być dostosowana indywidualnie do każdej kobiety. Mogą być to spacery, joga albo specjalna gimnastyka dla ciężarnych. Ruch pozwala zachować dobrą kondycję, poprawia działanie układu krążeniowego, oddechowego, a także wzmacnia odporność. Warto jednak zrezygnować ze sportów, w których istnieje duże ryzyko kondycji.

Odpowiednie kosmetyków

Pielęgnacja skóry w ciąży to ważna kwestia, ponieważ ciało w tym czasie potrzebuje bardzo dużo składników odżywczych. Te dostarczamy nie tylko w diecie, ale także poprzez skórę i odpowiednie kosmetyki. Warto zastanowić się nad tym, jak dbać o siebie na początku ciąży, ponieważ wtedy organizm jest wyjątkowo wrażliwy na wszelkie zmiany i podatny na podrażnienia oraz alergie. Dlatego w pierwszym trymestrze ciąży dobrze jest nie dokonywać radykalnych zmian w stosowanych kosmetykach. Istotne jest stosowanie peelingów i balsamów do ciała, które przygotują skórę do rosnącego brzucha i, co za tym idzie, większego napięcia. Wraz z upływem czasu brzuch będzie się powiększać – warto stosować wtedy kremy na rozstępy.

Pielęgnacja twarzy w ciąży jest szczególnie istotna w kolejnych trymestrach, gdy w ciele zachodzą duże zmiany hormonalne. Na cerze mogą pojawić się wypryski, dlatego należy pamiętać o stosowaniu wieloetapowej pielęgnacji twarzy z uwzględnieniem delikatnych peelingów i maseczek.

Brunetka w ciąży stoi przy oknie, patrząc z czułością na swój brzuch.Przeczytaj również: Depilacja laserowa a ciąża, czyli kiedy jest najlepszy czas na zadbanie o gładkie ciało

Naturalna pielęgnacja w ciąży

Choć uważa się, że naturalne kosmetyki pozbawione są substancji drażniących, należy przyjrzeć się ich składom i w ciąży stawiać na takie produkty, które są hipoalergiczne i nie mają zapachu. Są też substancje, których powinno się unikać w ciąży, dlatego należy zrezygnować z kosmetyków, które w składzie mają retinol, olejki eteryczne czy kwasy owocowe AHA.

Na co zatem należy zwrócić uwagę przy wyborze naturalnych kosmetyków? Zdecydowanie na produkty zawierające witaminę C i E, emolienty i filtry UV. Jeśli borykasz się z trądzikiem, zamiast kosmetyków z kwasem salicylowym, wybierz takie, które mają w składzie kwas azelainowy. Naturalne kosmetyki dedykowane kobietom w ciąży są delikatne, nie wywołują podrażnień i przede wszystkim są bezpieczne zarówno dla kobiety, jak i dziecka. To oczywiście nie tylko olejki czy balsamy na rozstępy, ale także kremy nawilżające, szampony do włosów, czy kosmetyki zmniejszające bolesność piersi.

Pamiętaj, że dobra pielęgnacja, a także właściwa dieta i ruch w ciąży dają wiele korzyści i doskonale wpływają na samopoczucie. Zachęcamy do skorzystania z przedstawionych porad.