Jak radzić sobie ze stresem? 5 skutecznych sposobów

Spis treści

1. Czym jest stres i jakie są jego rodzaje?

2. Objawy stresu chronicznego

3. Jak radzić sobie ze stresem i nerwami? Sprawdzone sposoby

3.1. Dieta, czyli jak radzić sobie z silnym stresem za pomocą jedzenia

3.2. Radzenie sobie ze stresem za pomocą aktywności fizycznej

3.3. Techniki radzenia sobie ze stresem… przed snem

3.4. Utrzymuj dobre relacje z bliskimi

3.5. Medytacja czyli metoda ze Wschodu o tym, jak radzić sobie ze stresem

4. Endermologia a stres

5. Teraz już wiesz, jak poradzić sobie ze stresem

Sprawdź najskuteczniejsze metody radzenia sobie ze stresem dnia codziennego. Z nim naprawdę można wygrać i wcale nie jest to tak trudne, jak może się wydawać!

Stres, który kojarzy się przede wszystkim negatywnie, może być też pozytywny. Motywuje nas bowiem do efektywniejszego i szybszego działania. Przewlekły stres, czyli dystres, wpływa bardzo negatywnie na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Sprawdź zatem, jak radzić ze stresem, aby poprawić komfort codziennego życia.

➡️ Przeczytaj również: Jak dbać o zdrowie psychiczne? Sprawdź 5 wskazówek!

Czym jest stres i jakie są jego rodzaje?

Zanim opowiemy o tym, jak poradzić sobie ze stresem, zajmijmy się w ogóle tym, czym w ogóle jest stres i jakie są jego rodzaje. Dużo na ten temat dowiemy się z psychologii. W tej dziedzinie stres określany jest jako relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki a wymogami sytuacji, która działa jako bodziec stresujący.

Stres w kontekście bodźca to po prostu konkretna sytuacja czyli czynnik, który wywołuje w nas bardzo silne napięcie i emocje. Stres może być także reakcją zarówno fizjologiczną jaki i psychologiczną, która zachodzi pod wpływem wydzielania kortyzolu czyli hormonu stresu. Stres jako proces zaś to relacja pomiędzy jednostką a otoczeniem.

Warto wspomnieć także o trzech typach reakcji na stres:

  • dystres to reakcja w odpowiedzi na utrudnienie czy zagrożenie.
  • eustres to stres pozytywnie motywujący nas do działania.
  • neustres czyli bodziec odbierany jako neutralny. W niektórych przypadkach może jednak prowadzić do dystresu albo eustresu.

W poniższym artykule zajmiemy się przede wszystkim stresem destrukcyjnym, który wcale nie mobilizuje nas do działania, a wręcz przeciwnie. Blokuje przed działaniami mającymi na celu rozwiązanie jakiejś trudności, doprowadzając do złego samopoczucia, a w efekcie także problemów ze zdrowiem fizycznym.

Jeżeli chodzi o rodzaje stresu to rozróżniamy także stres psychologiczny, stres pourazowy i stres powiązany z koniecznością zaadoptowania się do nowych warunków, np. stres w ciąży, stres przewlekły czy stres krótkotrwały.
Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego występują przede wszystkim trzy rodzaje stresu: ostry, chroniczny i traumatyczny. Ten pierwszy pojawia się w wyniku nagłego zagrożenia. Drugi pojawia się pod wpływem długotrwałego działania stresorów. Trzeci czyli stres traumatyczny, to reakcja na sytuację zagrażającą życiu lub zdrowiu.

Objawy stresu chronicznego

Jakie mogą być objawy chronicznego stresu? Warto jej poznać, aby jeszcze bardziej upewnić się w przekonaniu, że warto walczyć z nim na co dzień. Regularny stres wywołuje między innymi:
– zmęczenie i trudności ze snem,
– uporczywe myśli,
– problemy z koncentracją,
– podwyższone ciśnienie krwi,
– bóle głowy,
– bóle mięśni,
– nudności,
– wycofanie społeczne,
– uczucie smutku, frustracji i niepokoju,
– choroby serca,
– niższą odporność,
– bóle w klatce piersiowej,
– wypadanie włosów.

Jak radzić sobie ze stresem i nerwami? Sprawdzone sposoby

Jak poradzić sobie ze stresem? Niektóre niżej opisane działania wydają Ci się zapewne bardzo oczywiste. Zrób jednak rachunek sumienia i odpowiedz sobie, czy naprawdę opisane czynności są Twoją codziennością. Jeżeli nie, albo tylko częściowo, to zacznij działać jak najszybciej. Te metody radzenia sobie ze stresem są naprawdę bardzo skuteczne i wcale nie tak trudne do wprowadzenia jak może się wydawać.

Dieta, czyli jak radzić sobie z silnym stresem za pomocą jedzenia

Mogłoby się wydawać, że zdrowa i zbilansowana dieta jest odpowiedzią na większość naszych problemów zdrowotnych. I rzeczywiście jest to prawda. Warto ograniczać produkty podwyższające poziom stresu. Mamy tutaj na myśli kofeinę i nikotynę – są to substancje pobudzające, które zamiast redukować napięcie jeszcze bardziej go podwyższają. Alkohol również nie jest dobrym sposobem na walkę ze stresem. Warto za to sięgać po jak najwięcej wody i herbatek ziołowych. Zaleca się również ograniczenie cukru i ogólnie produktów wysoko przetworzonych. Tego typu produkty żywnościowe doprowadzają do zmęczenia, a co za tym idzie – nasilania stresu.

Jak_radzic_sobie_ze_stresem_5_skutecznych_sposobow

➡️ Przeczytaj również: Zmarszczki palacza – czym są i jak się ich pozbyć?

Radzenie sobie ze stresem za pomocą aktywności fizycznej

Tak, aktywność fizyczna jest ważna również dla naszego zdrowia psychicznego. Warto włączyć ją do codziennego życia. Wcale nie chodzi o mordercze treningi na siłowni, ale np. systematyczne spacery czy inne aktywności, które sprawiają nam przyjemność. Regularne ćwiczenia zmniejszają napięcie, polepszają nastrój, poprawiają sen oraz poczucie własnej wartości. Sport pomaga również w zwiększeniu tolerancji na bodźce stresowe i obniża poziomu hormonów stresu.

Techniki radzenia sobie ze stresem… przed snem

Badania mówią jasno, że niska jakość snu zwiększa wydzielanie kortyzolu czyli hormonu stresu. Stres może nas na przykład wybudzać nas w nocy i utrudniać ponowne zaśnięcie. Warto zadbać o jak najlepszą jakość snu, aby zmniejszyć swoje napięcie. To bardzo ważne również dla samego zdrowia fizycznego. Dobry jest niezbędny do utrzymania komfortu codziennego życia. Jak polepszyć jego jakość? Postaraj się na kilka godzin przed snem zrelaksować. Poczytaj, weź kąpiel, posłuchaj muzyki. Unikaj świateł ze smartfonów czy komputerów. Najlepiej chodzić spać mniej więcej w tych samych godzinach. U osoby dorosłej zdrowy sen powinien trwać od 7 do 8 godzin.

 Jak_radzic_sobie_ze_stresem_5_skutecznych_sposobow_dobre_relacje_z_bliskimi_medytacja_kapiel_w_wannie

➡️ Przeczytaj również: Zimny prysznic – 8 zalet, które przekonają Cię do niego

Utrzymuj dobre relacje z bliskimi

Potrzebujemy do życia drugiego człowieka. Warto zatem dbać o jak najlepsze relacje z bliskimi osobami. Nie chodzi o to, aby “pielęgnować” toksyczne stosunki, ale odnajdywać te naprawdę pozytywne, które wywołują w nas jak największy komfort i tym samym – zmniejszają napięcie. Często podawane przez specjalistów sposoby radzenia sobie ze stresem ujmują rozmowę z drugim człowiekiem. Rzeczywiście dialog z bliską osobą pomoże nam znaleźć rozwiązania naszych problemów i tym samym wpłynie na zmniejszenie naszego rozdrażnienia. Warto rozmawiać o problemach i napięciach z osobami, przy których czujemy się swobodnie i które naprawdę dobrze nam życzą.

w_rodzinie_sila_sposoby_na_radzenie_sobie_ze_stresem

➡️ Przeczytaj również: 10 pomysłów na self care, czyli jak zadbać o siebie na co dzień

Medytacja czyli metoda ze Wschodu o tym, jak radzić sobie ze stresem

Niektórzy specjaliści twierdzą, że już 20 minut medytacji dziennie pomoże złagodzić napięcie. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jak należy medytować, by robić to skutecznie. Każdy powinien znaleźć w tej kwestii swoją ścieżkę. W internecie widnieje sporo tutoriali, a w księgarniach, zarówno tych stacjonarnych jak i internetowych, sporo poradników z tego zakresu.

Stosuj także techniki relaksacji. Jak to zrobić? Na przykład napinaj mięśnie całego ciała na 10 sekund, a potem całkowicie się rozluźnij. Świetnie przeciwdziałają i radzą sobie ze stresem także asany, czyli pozycje w jodze. Warto spróbować tego sposobu i nauczyć się chociaż podstawowych układów. Zaleca się także wykonywanie wizualizacji. Wystarczy usiąść wygodnie i wyobrazić sobie siebie w idealnej sytuacji, to jest w miejscu, które się lubi i w którym dobrze się czujemy. Warto skupić się na detalach tego miejsca. To pomoże na chwilę odciąć się od problemów dnia codziennego i tym samym obniżyć napięcie i poziom stresu.

➡️ Przeczytaj również: Co daje joga? Wspaniałe korzyści, które przekonają Cię do ćwiczeń!

Endermologia a stres

Stres jest prawdziwym problemem naszych czasów i często jest główną przyczyną różnych problemów zdrowotnych. Pośpiech i zmartwienia, jakich doświadczają ludzie w miejscu pracy, a nawet w domu, utrudniają zmniejszenie stresu w ich życiu. Jednym ze skutecznych i przyjemnych sposobów na chwilową ucieczkę od stresu jest masaż. Twierdzenie to zostało poparte wieloma badaniami.

Australijskie badanie w 2006 roku wykazało, że terapia masażem jest korzystnym narzędziem dla zdrowia pielęgniarek, ponieważ może obniżyć poziom stresu. Kolejne amerykańskie badania wykazały, że masaż pomaga zmniejszyć stres i niepokój, poprawić nastrój, ogólny stan zdrowia i jakość życia pacjentów, ale miał również pozytywny wpływ na poprawienie koncentracji, pomagał w walce z bezsennością, podnosił odporność i wrażliwość na ból. Brytyjskie badanie z 2017 roku wykazało, że masaż poprawia samopoczucie fizyczne, emocjonalne i psychiczne poprzez lepszy sen, relaksację, łagodzenie stresu i napięcie mięśni. Ankieta przeprowadzona w USA w 2017 roku wykazała, że około 7% dorosłych Amerykanów korzystało z masażu głównie w celu zapobiegania chorobom, dobrego samopoczucia lub bólu mięśniowo-szkieletowego. Większość badanych zgłaszała pozytywne skutki masażu na określone problemy zdrowotne i ogólne samopoczucie.

To na co warto zwrócić uwagę to fakt, że większość rodzajów masażu tkankowego daje uczucie całkowitego odprężenia. Masaż mięśni głębokich w ramach zabiegu endermologii jest najskuteczniejszy z dostępnych. Zabieg świetnie redukuje stres, a cena pojedynczego zabiegu na dowolną część ciała zaczyna się już od 99 zł.Decydując się na Pakiet cena jest jeszcze niższa! 

endermologia_karboksyterapia_co_lepsze

➡️ Przeczytaj również: Endermomasaż – czym jest i jakie daje efekty?

Teraz już wiesz, jak poradzić sobie ze stresem

Zastanawiasz się, jak radzić sobie ze stresem w pracy, w domu czy po prostu w innych sytuacjach dnia codziennego? Wybieraj zdrowe i bezpieczne metody, a tych jak widzisz nie brakuje. Znajdź te idealne dla siebie i przede wszystkim nie martw się. Stres towarzyszy nam codziennie i zawsze będą pojawiały się sytuacje, które mogą go wywoływać. Warto zdać sobie z tego sprawę – ta świadomość znacznie ułatwia radzenie sobie z napięciem. Zadbaj o siebie i podaruj sobie odrobinę relaksu. Skorzystaj z zabiegów endermologii w jednym z naszych gabinetów depilacja.pl lub odwiedź nas w klinikach Envie. Tam będziesz mogła skorzystać z darmowej konsultacji i umówić się na zabieg endermologii, który pomoże Ci zredukować stres. Już po pierwszym zabiegu poczujesz napływ nowej energii i endorfin.